toptop.dk
Stationstyper
Stationstyper
Introduktion
Der er mange forskellige årsager til at placere en station.
Stationen vil oftest blive kategoriseret efter den type trafik der udgår fra stationen.
Vi kender de almindeligste typer som færgestation, gennemkørselsstation eller endestation.
Denne artikel samler de almindeligste typer i en kort oversigt.
Gennemkørsel
Langt de fleste danske jernbanestrækninger har en eller flere gennemkørselsstationer.
Gennemkørselsstationer ligger oftest ved steder hvor der er bebyggelse eller hvor banen krydses af en anden trafikåre.
En typisk gennemkørselsstation kunne være Sorø eller Svenstrup.

Grafik (c) toptop.dk 2001

Endestation
Endestationener er oftest større byer. 
Som regel blev baner anlagt mellem to større byer og hver af disse var endestation.
Eksempler kunne være Haderslev eller Martofte.

Grafik (c) toptop.dk 2001

Rembroussement
En slags endestation.
Forskellen er dog at flere strækninger eller baner har denne station endestation.
Derved opnår stationen i virkeligheden karakter af omladningsstation eller vendestation.
Et godt eksempel er Esbjerg.

Grafik (c) 2001 toptop.dk

Tilslutningsstation
Normalt vil det være således at en eller flere baner har denne station som endestation.
Afhængig af stationen vil der måske også være mulighed for forbindelse med gennemgående baner.
Et eksempel kunne være Odense.

Grafik (c) 2001 toptop.dk

Knude
Knudestationerne er med nedlæggelse af de mange privatbaner en uddøende art.
Der findes stadig enkelte af typen, men de forsvinder hastigt.
En afart af knudstationer er f.eks. stationer hvor S-tog krydser normale strækninger.

Grafik (c) 2001 toptop.dk

Forgrening
Ofte vil det være sådan at der af naturlige årsage sker en forgrening af en bane.
Den naturlige årsag er oftest at f.eks. en øst-vest gående bane forgrener af mod enten nord eller syd.
Et eksempel på en forgreningsstation kunne være Ringsted.

Grafik (c) toptop.dk 2001

Færgestation
I et land som Danmark er færgestationer ikke et ukendt fænomen.
Nærmere forklaring er overflødig.
De kendteste Nyborg og Korsør er forsvundet, mens Rødby Færge er et endnu aktivt eksempel.

Grafik (c) 2001 toptop.dk

 

Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Annonce

Busserne ved Køge-Ringsted Jernbane
 

I starten af 1920-erne opstod der et utal af bilruter overalt i landet og også i Køge-Ringsted Jernbanes opland. For at imødegå konkurrencen gik banen i 1935 ind i rutebildrift.

Under 2. verdenskrig blev driften indskrænket kraftigt. Den ene af banens rutebiler blev udstyret med gasgenerator, og den anden blev opklodset. Umiddelbart efter krigens afslutnng blev den ombygget til jernbanedrift. I takt med at benzin- og gummitildelingen steg, blev busdriften genoptaget.

I starten af 1960'erne steg bilismen kraftigt og banens drift blev urentabel. Den 31. marts 1963 lukkede banen. Den blev erstattet af Køge-Ringsted kommunale Rutebilselskab.

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE