toptop.dk
Jernbanelovene
Jernbanelovene
Introduktion
Det er karakteristisk at anlægget af jernbanestrækninger i Danmark foregik i bølger. Et væsentligt element i disse anlægsbølger var de store jernbanelove de blev gennemført.
Bortset fra nogle ganske få strækninger hidrører de fleste danske strækninger fra disse store anlægslove.
Formålet med dette TEMA er at give et overblik over de tre store anlægslove.
Fælles for lovene er at hver lov havde sin faste koncessionsdato og sin indvielsesdato. Det var statens betingelse for at bevillige penge til de forskellige strækningers anlæg.
Man det er ikke altid ting de går som i loven skrevet står. I dette tilfælde kan det ses ved at en række strækninger reelt aldrig blev ført ud i livet.
Loven af 8. maj 1894
Koncessionernes udløb: 1. januar 1990
Seneste åbningsdag: 1. april 1904
Se oversigten
Loven af 27. maj 1908
Koncessionernes udløb: 1. januar 2008
Seneste åbningsdag: 1. april 1925
Se oversigten
Loven af 20. marts 1918
Koncessionernes udløb: 1. januar 2018
Seneste åbningsdag: 1. april 1935
Se oversigten
De små love
Ud over de store jernbanelove blev der også vedtaget en række mindre love, oftest kun med en enkelt eller ganske få strækninger.
Se oversigten
Loven af 16. marts 1956
Denne lov er ikke en anlægslov men en finansieringslov der havde til formål at vurdere og støtte privatbanerne.
Læs artiklen
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE