toptop.dk
Det  Sjællandske Jernbaneselskab
De Jysk - Fynske Jernbaner (JFJ)
Introduktion
På sjælland blev de tidlige jernbaner anlagt og drevet som privatbaner. 
Derimod var det således at det var staten der stod for anlægget af de første jernbaner i Jylland og på Fyn.
Som udførende entreprenør havde staten valgt det engelske selskab: Peto,  Brassey  and  Betts
Anlægsloven
Jernbanerne blev oprindeligt anlagt efter loven af 10. marts 1861 og koncessionnen blev tildelt den 18. marts samme år.
Driften blev overtaget af det private selskab Det Danske Jernbanedriftsselskab.
Selskabet havde store problemer med at få driften til at fungere og efter kun fem år måtte selskabet give op.
Krise og Rekonstruktion
Det Danske Jernbanedriftsselskab gik i betalingsstandsning den 11. marts 1866.
Regeringen forsøgte at få Det Sjællandske Jernbaneselskab til at overtage selskabet, men det mislykkedes.
For at sikre selskabet overtog staten derfor driften af jernbanerne.
Staten træder til
Gennem loven af 14. marts 1867 og senere suppleret med lovene af 26. november 1868, 9. december 1871 og af 20. marts 1876, blev staten ansvarlig for driften af  De Jysk - Fynske Jernbaner (JFJ).
Staten indsatte en driftsbestyrer der fra 1869 igen blev erstattet af en direktør der referede til Indenrigsministeriet.
I midten af 1870'erne skifter banerne navn til De Danske Statsbaner i Jylland - Fyn.
I 1880 overtager staten også  Det Sjællandske Jernbaneselskab.
De to selskaber holdes dog adskildte og med selvstændige ledelser og organisation helt frem til 1885.
Strækninger
Da staten overtog driften efter Det Danske Jernbanedriftsselskab den 1. september 1867 omfattede banerne:
Nyborg - Odense - Middelfart - Strib
Fredericia-Vamdrup-Farris
Århus-Randers
Langå - Struer - Holstebro
Se strækningsoversigt nedenfor
Kilde og Website
Rigsarkivets Samlinger 
Strækninger under De Jysk - Fynske Jernbaner 1862 - 1880
Indvielse Strækning
4. september 1862 Aarhus - Randers
21. juli 1863 Langaa - Viborg
8. september 1865 Nyborg - Middelfart
17. oktober 1865 Viborg - Skive
17. november 1865 Skive - Struer
1. november 1866 Middelfart - Strib
Struer - Holstebro
Vamdrup - Fredericia
4. oktober 1868 Fredericia - Aarhus
19. september 1869 Randers - Aalborg
2. maj 1871 Skanderborg - Silkeborg
16. august 1871 Nørre Sundby - Frederikshavn
30. oktober 1874 Lunderskov - Varde
31. marts 1875 Holstebro - Ringkøbing
1. maj 1875 Bramminge - Ribe
8. august 1875 Ringkøbing - Varde
28. august 1877 Silkeborg - Herning (anlægges af Herning - Silkeborg Jernbane)
7. januar 1879 Limfjordsbroen
1. november 1879 Herning - Silkeborg Jernbane overtages af De Jysk Fynske Jernbaner.
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Annonce

The 2004 Arriva Bus Handbook

2004 udgaven af Arriva Bus Handbook er en specialudgave indeholdende en række forskellige oplysninger om bestanden og forskelligheden i de forskellige regionale centre Arriva driver busdrift fra i Storbritannien. 

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE