toptop.dk
Hobby
Gorre & Daphetid Railroad
Det er meget muligt at John Allen er et ukendt navn i danske modelbanekredse. Vi vil gerne benytte denne lille artikel til at gøre opmærksom på den nu afdøde "Wizzard of Monterey".
Biografi
Født: 2. juli 1913 i Joplin, Missouri.
Død: 6. januar 1973 i Monterey Californien.
Han blev født som søn af en kendt arkitekt. Da John var 3 døde hans far a tyfus. Herefter er hans liv præget af at være flyttet rundt mellem onkler og tanter.
Efter en række urolige år bliver John optaget på UCLA hvor han studerer økonomi i håbet om en karriere i forretningsverdenen.
Det er dog ikke noget for den kreative John der ender med at specialisere sig i fotografi.
I 1935 arver John omkring 1900$, hvilket på det tidspunkt er omtrent det samme som en middelklasse families årsindtægt.
I stedet for at købe en bil og gøre som andre unge (John var på det tidspunkt 22 år gammel) investerede han pengene. Det skulle vise sig at være ganske fornuftigt. Fra 1946 og til han døde var John Allen i stand til at leve af sine investeringer.
Men det var ikke pengene der optog John Allens tid. Det var modelbaner.
Fra 1946 og til sin død byggede han næste uafbrudt på flere generationer af sin Gorre & Daphetid modelbane.
Den endelige version af Gorre & Daphetid havde en dimension af cirka 23 x 32 fod. Det vil sige omkring 7 x 9,7 meter. Altså omkring 63 kvadratmeter jernbane i H0.
Hovedlinien - hvilket var omkring 80% af alt spor - var omkring 120 meter langt.
Specialiteter
Hvorfor bruge så meget energi på at berette om en amerikansk modelbane entusiast?
Fordi han i mange henseender var banebrydende. For det første benyttede han fotografiet som et virkemiddel til at illustrere modelbanens ligheder med det naturlige forbillede.
Han var også manden der satte nye standarder for hvad man kunne forlange at detaljering på en modelbane. Hvor der tidligere havde været materiel der lignede ved første øjekast, byggede John Allen selv sit materiel med en præcision og nøjagtighed der den dag i dag søger sin lige.
Hvad vi specielt glade for  ved John Allens Gorre & Daphetid er helheden. Modelbanen er planlagt til at være et lille univers. John Allen elskede bjerge og derfor var der enorme bjergarealer på hans anlæg. Hans bro over Squawbottom var hele 1.5 meter over gulvet og cirka 1 meter lang. Gulvet indgik som en naturlig del af anlægget og illuderede flod.
Gorre & Daphetid havde mange små stationer, en stor industriby, en havneby, en mineby, etc. En verden i miniature. Der var en realistisk tidsplan der på intet gav de virkelige jernbaner noget efter.
Detaljer
Anlægget var præget af mange detaljer.
Som tidligere nævnt var det meste håndbygget og der var mange skæve figurer, bygninger og vogne. Ikke fordi han ikke kunne bygge dem bedre, men fordi han elskede tilværelsen små finurligheder.
For at håndlægge over 200 meter spor i H0 skal man have meget tid til overs - og man skal elske det man gør. Begge dele var tilfældet med John.
En medfødt hjertefejl gjorde det stadigt vanskeligere for ham at fungere i et normalt liv. Derfor brugte han alt sin tid på sin modelbane.
Han døde i 1973 og få dage efter hans død nedbrændte det meste af anlægget.
Heldigvis findes der et utal af billeder og artikler fra banen der gør det muligt at opleve de mange vidunderlige detaljer.
Fra Barnes & Noble kan man stadig opdrive bogen om John Allen og Gorre & Daphetid. Selv om den efterhånden er ved at være udsolgt mange steder.

Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE