toptop.dk
: Midtbanen

Forord

Det jeg forsøger men denne folder, er ikke at genskrive Den Midtsjællandske Jernbanes historie, da den er skrevet, men at give et hurtigt indblik med billeder fra før og nu.

Billeder uden kildeangivelse er taget af Kurt Kristensen, men et kort resume kan godt bruges. En af planerne var, at banen skulle befares af en slags "hurtigsporvogne". Hvem ville dengang drømme om at der kom til at køre "sporvogne på Midtbanen? Sporvognsmuseet har i dag til huse i Skjolnæsholm, og har lagt skinner på den "gamle bane".

Efter lange forhandlinger og andre store vanskeligheder, som dæmninger der falder sammen og vender en hel dal, åbnede banen, først med  Næstved-- Ringsted d. 1. juni 1924 og der efter Ringsted-- Hvalsø d. 15. August 1925. 17 november 1928 kom så det sidste stykke med, Horns Herreds banen Hvalsø --Frederikssund. Og det sidste tog kørte d. 14. Maj 1936.

Straks begyndte demonteringen af broen ved Frederikssund . Dele herfra skulle bruges til den nye bro over Limfjorden. Midtbanen (Ringsted -- Frederikssund) levede kun i ca. 10 1/2 år.

Det er med vemod, at se alle de dæmninger og viadukter, som er tilbage ,og så tænke på, at hvis der havde været nogen med lidt mere mod, havde banen sikkert bestået i dag.

Holbæk 2002


[Gå til Indholdsfortegnelse ] [Forrige side (Intro) ] [Næste side (2) ]


Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Annonce

Busserne ved Køge-Ringsted Jernbane
 

I starten af 1920-erne opstod der et utal af bilruter overalt i landet og også i Køge-Ringsted Jernbanes opland. For at imødegå konkurrencen gik banen i 1935 ind i rutebildrift.

Under 2. verdenskrig blev driften indskrænket kraftigt. Den ene af banens rutebiler blev udstyret med gasgenerator, og den anden blev opklodset. Umiddelbart efter krigens afslutnng blev den ombygget til jernbanedrift. I takt med at benzin- og gummitildelingen steg, blev busdriften genoptaget.

I starten af 1960'erne steg bilismen kraftigt og banens drift blev urentabel. Den 31. marts 1963 lukkede banen. Den blev erstattet af Køge-Ringsted kommunale Rutebilselskab.

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE