toptop.dk
ALCO: The American Locomotive Company
ALCO: The American Locomotive Company
Introduktion
Hos mange kendere af nordamerikanske jernbaner har navnet ALCO en speciel klang.
Ser man på den klassiske FA-1 vil man også let kunne genkende træk fra vores egen litra MY.
Og ALCO har en række lighedspunkter med MY's danske producent Frichs.
Man startede men produktion af damplokomotiver og skiftede i tide over til dieselmotorer.
Men konkurrencen fra de store producenter blev efterhånden for meget og man måtte lukke produktionen.
Tilbage står en række af klassiske lokomotiver der stadig kan få entusiaste til at få et fjernt nostalgisk blik i øjnene.
[I denne artikel benytter vi konsekvent ALCO også for perioden inden det blev virksomhedens officielle navn.]
De første år
Historien om ALCO starte tilbage i 1848 i Schenectady i staten New York.
John Ellis og Platt Potter samt andre fremtrædende borgere fra byen opfordrer Norris brothers of Philadelphia  til at starte en lokomotivfabrik i byen.
De nødvendige 50.000 blev skaffet via aktier og Schenectady Locomotive Engine Manufactury blev bygget på et areal erhvervet fra Union College nær ved Erie Canal og Mohawk River.
Godt og vel et år efter rullede virksomhedens første lokomotiv Lightning ud fra fabrikken, købt af Utica and Schenectady Railroad.
Men nye ordrer udeblev og virksomheden blev solgt af Norris brødrene for skattegælden i 1851.
Jernbane boom
Heldigvis gav den øvrige ledelse ikke op.
I 1851 grundlagde de Schenectady Locomotive Works.
Og bistået af den dygtige tekniker Walter McQueen og et generelt jernbaneboom i området lykkedes det at få solgt mere end 200 lokomotiver inden for de næste seks år.
Under den økonomiske krise i 1857 købte John Ellis aktiemajoriteten.
Under borgerkrigen leveredes omkring 80 lokomotiver til Nordstaterne.
Den berømte 4-4-0 der ses på det klassiske billede fra Promontory Point (Central Pacific og Union Pacific) er også et Schenectady lokomotiv.
Gode Tider
Virksomheden blomstrede mod slutningen af 1880'erne.
Dagligt kom der nye jernbaner til der havde behov for lokomotiver og Walter McQueen havde styr på den tekniske udvikling.
Senere kom A.J. Pitkin - en anden kendt lokomotivkonstruktør - også til virksomheden.
Pitkin stod bag NYC&HR RR's 4-4-0 hurtigtogslokomotiver.
ALCO 
Den 24. juni 1901 bliver Schenectady virksomheden fusioneret med syv andre producenter der til sammen udgjorde det oprindelige  American Locomotive Company
Brooks Locomotive Works i Dunkirk, New York.
Cooke Locomotive & Machine Co. i Paterson New Jersey
Dickson Manufacturing Co. i Scranton Pennsylvania.
Manchester Locomotive Works.
Pitsburgh Locomotive Works.
Rhode Island Locomotive Works.
Richmond Locomotive Works.
Og i 1905 kommer Rogers Locomotive Works der også var beliggende i Paterson New Jersey.
Hovedkvarteret kom til at ligge i Schenectady.
Mangfoldighed
Ud over en række forskellige lokomotivtyper overvejede man på dette tidspunkt også at gå ind i andre brancher.
I en periode producerede man således person- og lastbiler i Rhode Island.
Som helhed blev mange af sattelitvirksomhederne ved med at betjene deres primære nærmarkeder.
Men over tid gik man mere og mere over til at samle komponenter produceret i specialiserede fabrikker.
ALCO stod for høj teknisk kvalitet og innovation.
Således var det ALCO der i 1904 introducerede Mallet lokomotiver i Amerika.
Ligeledes producerede man det første strømlinie-damplokomotiv i USA - den berømte "Hiawatha".
Diesel
Siden de tidlige 1920'ere havde ALCO samarbejdet med General Electric om at producere forskellige typer for elektriske lokomotiver.
I 1924 kom virksomhedens første 300 HK diesel-elektriske lokomotiv.
Det blev en umiddelbar success hos New Jersey Central.
I 1929 kom så det første diesel-elektriske passagerlokomotiv til  New York Central.
Samme år købte man McIntosh & Seymour's dieselmotorfabrik i Auburn New York.
På dette tidspunkt havde ALCO klart placeret sig som en af de vigtige producenter i verden.
2. Verdenskrig 
Der var restriktioner på hvad man kunne producere under krigen.
Men det forhindrede ikke ALCO i at producere på teknisk komplicerede og estetisk smukke lokomotiver i denne periode.
Som et eksempel kan nævnes Union Pacific Big Boy.
Men krigen lærte ALCO at man kunne klare sig på mangfoldighed og det var en lære som virksomheden skulle nyde godt af senere.
Farvel til dampen
Efter krigen var hele 75 procent af ALCO's produktion diesel lokomotiver.
I 1948 byggede man de sidste damplokomotiver i Schenectady.
Og selv om det var kedeligt kunne man nu se frem til et dieselmarked hvor man havde en andel på 40 procent.
De nye klassikere hed PA og FA og Klasse S 660.
Og de mere ydmyge RS-1, 2 og 3.
I de første år efter dampæraen så det godt ud for den gamle  lokomotivproducent.
Farvel til lokomotiver
Men gradvist blev det et mere trængt marked og selv om ALCO i begyndelsen gjorde det godt nåede man slet ikke op på de krævede produktions- og salgstal for at kunne overleve.
En række teknisk gode modeller gav ikke det forventede salgstal og efter et stykke tid trak man sig helt ud af dette marked.
Dele af lokomotivproduktionen blev solgt fra og man beholdt en kerneproduktion af motorer og maskinkomponenter.
En af disse virksomheder hedder stadig ALCO men er nu ejet af en britisk virksomhed.
Kilder 
Encyclopædia Britannica
ALCO Homepage
The Alco FA: A Working Gal
American Locomotive Company (Alco)
Growing With Schenectady - American Locomotive Company
Alcos in the USA and Canada
The AlcoHauler Home Page 
Billede

Billedet er (C) ALCO Homepage og forestiller en klassisk 4-4-0 fra 1840'erne.
ALCO virksomhedernes produktionstal
Fabrik / Firma Hjemsted Periode Antal Noter
Brooks Dunkirk, New York 1869-1931 4.200  
Cooke Paterson, New Jersey 1882-1926 3.000
Dickson Scranton, Pennsylvania 1862-1909 1.400
Manchester   Manchester, New Hampshire 1856-1913 1.800
Montreal Montreal, Canada. 1905 - ? I dag Bombardier
Pittsburgh Pittsburgh, Pennsylvania 1867-1919 2.600
Rhode Island  Providence, Rhode Island 1866-1907 3.400
Richmond Richmond, Virginia 1886-1927 1.000
Rogers   Paterson, New Jersey 1837-1913 6.300
Schenectady Schenectady, New York 1851-1968 6.300 Frem til etableringen af ALCO.
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE