toptop.dk
ALCO: The American Locomotive Company
ALSTOM PRIMA
Introduktion
ABB, Siemens, ABB Henschel, Bombardier (ADTRANZ) har længe ligget godt på markedet for godslokomotiver.
Franske ALSTOM har været kendt for at levere gode persontogsenheder, men ikke gjort sig synlig på godsmarkedet.
I et forsøg på at ændre dette lancerede ALSTOM deres PRIMA lokomotiv serie.
Lokomotivet er helt klart ment som en udfordring til Siemens pan-europæiske godslokomotivstyper.
Første kunde
SNCF var første kunde på typen og man meddelte at man ville aftage 300.
Den første ordre lød på 120 stk til levering i 2000 og frem. 
I 2002 råder SNCF Fret nu over 430 PRIMA lokomotiver af forskellig udførelse.
Den mest almindelige type er PRIMA EL 4200.

Foto: Alstom (c) 2002
Andre udgaver
PRIMA og dens søstermodel ASTRIDE BB 36000 fås i en række forskellige udgaver.
Som det seneste er der også dukket en række persontogslokomotiver op.
Disse nye typer er designet til at kunne køre omkring 240 km/t
ASTRIDE er først og fremmest udviklet til at kunne køre mellem Frankrig, Belgien, Luxembourg og Italien.
En sammenligning mellem PRIMA EL 4200 B og Litra EA
PRIMA EL 4200 Litra EA
Spænding, frekvens
  • 25 kV 50 Hz / 1,5 kV dc

  • 25 kV 50 Hz /3 kV dc / 1,5 kV dc 

  • 25 kV 50 Hz /15 kV 16 ²/3 Hz / 1,5 kV dc 

25 kV, 50 Hz

Sporvidde

1435 mm  

1435 mm  

Maksimal effekt, traktion

4200 kW  

4000 kW

Maksimal hastighed

140 km/t

175 km/t

 
Kilder 
ALSTOM
Billede

Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Annonce

Busserne ved Køge-Ringsted Jernbane
 

I starten af 1920-erne opstod der et utal af bilruter overalt i landet og også i Køge-Ringsted Jernbanes opland. For at imødegå konkurrencen gik banen i 1935 ind i rutebildrift.

Under 2. verdenskrig blev driften indskrænket kraftigt. Den ene af banens rutebiler blev udstyret med gasgenerator, og den anden blev opklodset. Umiddelbart efter krigens afslutnng blev den ombygget til jernbanedrift. I takt med at benzin- og gummitildelingen steg, blev busdriften genoptaget.

I starten af 1960'erne steg bilismen kraftigt og banens drift blev urentabel. Den 31. marts 1963 lukkede banen. Den blev erstattet af Køge-Ringsted kommunale Rutebilselskab.

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE