toptop.dk
CKD
ČKD
Introduktion
ČKD er den plagede fætter til SKODA i Tjekkiet.
Tidligere var virksomheden leverandør til de Tjekkoslovakiske jernbaner. 
I modsætning til SKODA havde ČKD ikke særlig stor eksport.
Derfor har det været et hårdt stykke arbejde for den tidligere statsejede virksomhede at finde sig til rette i det nye konkurrenceprægede miljø.
Et samarbejde med Siemens og Fiat omkring produktion af en Pendolino variant til strækningen Berlin - Wien - Prag er nærmest endt i en katastrofe.
Staten har måttet gribe ind og re-nationalisere store dele af koncernen.
Skabt af fusioner
ČKD står egentlig for: Českomoravská - Kolben - Daněk.
Virksomheden blev oprettet i 1927 som resultat af en gradvis sammensmeltning af tre virksomheder.
První Českomoravská továrna na stroje - hvilket oversat betyder noget i retning af Første Tjekkiske Maskinværksted -  var den største af de tre virksomheder og oprettet i 1871.
I 1921 blev denne virksomhed sammesluttet med det i 1896 grundlagte Eletrotechnicka (tidligere i Kolben & Co).
I 1927 blev ČK virksomheden fusioneret med Daněk & Co (hed tidligere Breitfeld og var grundlagt i 1832).
Derved fremkom som nævnt i 1927 virksomheden ČKD.
Våbenproducent
Perioden for ČKD vækst er sammenfaldende med SKODAs.
I perioden frem til første verdenskrig var det først og fremmest produktion af militært udstyr til den Østrig-Ungarske krigsmaskine.
Efter 1. verdenskrig og uafhængigheden fortsatte denne produktion, men virksomheden udviklede også andre grene.
Blandt disse var jernbane- og sporvejsmateriel.
Under 2. verdenskrig blev virksomheden atter involveret i produktion af krigsmateriel men på samme måde som SKODA måtte virksomheden producere lokomotiver til Deutsche Reichsbahn.
Således blev der produceret 35 stk. af Baureihe 50.
Den tyske tid
Under besættelsen måtte virksomheden iøvrigt skifte navn.
Virksomheden i Prag hed som nævnt ČKD, men da Kolben og Danek var af jødisk afstamning måtte virksomhed ændre navn til CMS. 
Under dette navn blev der producerede virksomheden materiel til Reichsbahn og Reichswehr.
Enkelte lokomotiver blev dog åbenbart eksporteret med det gamle navn helt frem til 1941.
For nærmere se de to nedenstående links om 2 tyske 600 mm smalsporede lokomotivers historie.
Narrow Gauge German Loco Information Needed
Re: Narrow Gauge German Loco Information Needed
Lokomotiver
Virksomheden var efter 1945 som nævnt leverandør til CSD og leverede stort set alle typer lokomotiver.
Også her er der mange ligheder med SKODA.
I den umiddelbare efterkrigstid var der brug for restaurering af den resterende bestand af lokomotiver.
Senere var der behov for nyere og mere moderne typer.
ČKD's væsentligste aktiv var dog ikke produktionen af lokomotiver men af jernbanevogne.
Som nævnt har virksomheden i dag vanskelig ved at finde nye kunder men har dog ordrer på de nævnte hurtigtog, lokomotiver til Vietnam, sporvogne til Prag og Rusland.
Thrall Vagonka Studenka
Materiel virksomheden blev grundlagt som Staudinger Waggonfabrik A. G. i det der dengang var det habsburgske kejserrige. 
Senere blev navnet ændret til det mere velklingende Vagonska Studenka.
Husk på Tjekkoslovakiet var lige blevet selvstændigt.
Den første jernbanevogn var en tankvogn der blev produceret i 1901.
Snart fulgte personvogne og i 1930'erne også motorvogne.
Efter 1945 producerede materiel til det meste af Østeuropa og denne produktion fortsættes i dag under ejerskab af den amerikanske Thall gruppe.
Billeder

Fabrikken i Studenka omkring 1900

Fabrikken i Studenka omkring 1900

Pendolinoen

ČKD - pendolino forsøget.
Kilder 
Det tjekkiske industri og handelsministerium
Some steam locomotives of the former Czechoslovakian Railway (CSD)
ZSR - Zeleznice Slovenskej Republiky
BR 50 – AN ALMOST UNIVERSAL FREIGHT LOCOMOTIVE
Czech train maker CKD
CKD VAGONKA, s.r.o.; 
Thall Vagonska
CKD gruppen.
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Annonce

Busserne ved Køge-Ringsted Jernbane
 

I starten af 1920-erne opstod der et utal af bilruter overalt i landet og også i Køge-Ringsted Jernbanes opland. For at imødegå konkurrencen gik banen i 1935 ind i rutebildrift.

Under 2. verdenskrig blev driften indskrænket kraftigt. Den ene af banens rutebiler blev udstyret med gasgenerator, og den anden blev opklodset. Umiddelbart efter krigens afslutnng blev den ombygget til jernbanedrift. I takt med at benzin- og gummitildelingen steg, blev busdriften genoptaget.

I starten af 1960'erne steg bilismen kraftigt og banens drift blev urentabel. Den 31. marts 1963 lukkede banen. Den blev erstattet af Køge-Ringsted kommunale Rutebilselskab.

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE