toptop.dk
Materiel fra Tyskland (2)
Materiel fra Tyskland (2)
DR Baureihe E 11 / E 42
Baureihe 11 og 42 var de første elektrolokomotiver der blev bygget af DDR tidens Deutsche Reichsbahn - i daglig tale DR.
Efter den tyske genforening og fusionen af DR og DB blev det kortvarigt overvejet helt at afskaffe disse lokomotiver.

Foto (c) 2001: www.holzroller.de - 211 035 am 8.9.70 im Leipziger Hbf. Foto: Seitz

Foto (c) 2001: Die Holzroller Page - 211 035 den 8. september 1970 ved Leipzig Hbf. Foto: Seitz
Men det skulle gå helt anderledes. En del af lokomotiverne er blevet købt af ADTRANZ og renoveret. Disse er igen udlejet til forskellige selskaber.
I dag råder ikke bare DB og en række tyske privatbaner over denne serie. SBB (Schweizer BundesBahn) råder ligeledes over et antal.
Der findes naturligvis et website der har disse serier som tema. Vi anbefaler at man tager et kik på denne site, om ikke andet p.g.a. det gode billedarkiv der findes på denne site.
website: Die Holzroller Page eksternt link
Altenberger Personvogne
I årene 1935 - 1938 blev banestrækningen i Müglitztal ombygget til normalspor.
Det medførte at der pludselig opstod et behov for egnet materiel til anvendelse i dette udflugtsområde.
Dels gjorde strækningens profil at dimensioneringen af materiellet i stor udstrækning måtte holdes inden for faste rammer og dels der tale om en bane med meget alsidiege behov.
Udviklingen af nyt personvognsmateriel blev overdraget til Linke-Hofmann (LHW) i Breslau.
I 1936 anskaffede man prøveeksemplarer og de levede så godt op til kravene at man straks bestilte yderligere et antal vogne. Ialt kom man op på omkring 100 vogne.
Foto (C) 2001 Die Müglitztalbahn: Altenberger Wagen
Efter 2. verdenskrig forsvandt disse vogne gradvist fra den daglige drift og i 1965 kørte de sidste vogne på den oprindelige strækning.
Lokale jernbaneentusiaster havde opgivet at finde et bevaret eksemplar, men ved et tilfælde fandt man den sidste bevarede vogn af denne specielle type i tjekkiet.
Nu arbejdes der på at få restaureret denne spændende type der er en blanding af udflugts- og lokalbanevogn.
website: Die Müglitztalbahn eksternt link
Miljøtilpasning
Miljøkravene i Europa bliver stadig strengere. 
Blandt andet vil UIC i 2003 indføre nye regler for diesellokomotiver.
Det betyder at mange jernbaner får et problem med at få deres store dieselmotorer på samme miljøstandard som moderne lastbiler allerede har.
DB, der råder over en række ældre lokomotiver af typen BR 232, har i samarbejde med virksomheden Kolomna fået udviklet en ny type motor til indbygning i denne type lokomotiver. 

Baureihe 232 Deutsche Bahn. Foto (c) 2001 Deutsche Bahn

Det betyder at forureningen nedsættes med 50 procent.
Men samtidigt sparer man brændstof og det giver en forventet årlig besparelse på 60.000 Euro pr. lokomotiv pr. år.
Arbejdet er allerede langt fremme og starten af 2002 vil de første nye motorer blive prøvekørt.
Kilde: Deutsche Bahn AG eksternt link
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE