toptop.dk
Motorvogne
Motorvogne
Introduktion
Motorvognen har egentlig sin oprindelse i England.
Allerede omkring 1870'erne kunne man se personvogne der blev ombygget og fremdrevet af en speciel lille dampmaskine.
Da de første benzinmotorer begyndte at dukke op fik motorvognen sin storhedstid, det var omkring 1. verdenskrig og årene umiddelbart efter.
Men benzinmotorerne havde det problem at de ikke egnede sig til at trække større enheder.
Derfor begyndte der i løbet af 1930'erne at dukke større enheder op og disse var udstyret med dieselmotorer og havde langt bedre trækkraft.
Brugerne
Brugerne af de små benzindrevne motorvogne var som regel privatbanerne eller statsbanernes sidebaner.
Mange af disse enkelt opbyggede motorvogne gjorde tjeneste fra omkring 1920'erne og helt frem til 1950'erne.
Dieselmotorvognene var forbeholdt de større privatbaner og statsbanerne.
Mange af disse findes egentlig helt frem til i vore dage. Set sådan helt overordnet er IC3 og IC4 blot en variation over temaet motorvogn.
Producenterne
Triangel i Odense, 1920'er og 1930'erne. - bl.a. til HOJ, HBS, HTJ, LB, SB, ØSJS, DSB, VLTJ, APB, FFJ, SNNB, SVJ, TFJ, TKVJ, ,
DEVA/ASEA, Sverige, 1920'erne - bl.a. til HHGB, LJ, 
MaK, Tyskland, 1960'erne, OHJ.
Scandia i Randers, 1920'erne, - bl.a. RHJ,
Wismar i Tyskland, 1920'erne, bl.a. til SB,
Üerdingen, Tyskland, omkring 1960'erne, - de fleste privatbaner.
Nakskov Skibsværft, 1920'erne, bl.a. MTJ, VaGJ,

Website
Jernbanen
Litteratur
Danske Lokomotiver og Motorvogne, 1985-01-01, Tom Lauritsen, ISBN 91-72266-085-6

 

Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE