toptop.dk
Udbud af togtrafik i Jylland 2001: Kommentar 4. januar 2002
Udbud af togtrafik i Jylland 2001: Kommentar 4. januar 2002
Introduktion
Efterhånden kan det ikke være kommet bag på nogen at der har været et udbud af jernbanetrafikken på en række jyske strækninger efter EU regler.
Det er nok gået op for de fleste at DSB ikke fik opgaven men at den i stedet endte hos det britiske selskab Arriva.
Tillykke til alle parter!
Det første forsøg er altid det sværeste og således sikkert også denne gang.
Hjælp til selvhjælp
Den nye regering har egentlig arvet sagen fra den tidligere regering bestående af Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre.
Derfor er den nye konservative trafikminister Flemming Hansen vel også nærmest at sammenligne med Jeppe i baronens seng.
Naturligvis er han lykkelig, men hvorfor er det nu lige han er det?
Det der med licitationer er vist nok borgerlig politik og som sådan noget man bør være glad for.
Det bærer hans første kommentarer også præg af.
Forsigtig glæde over at det nu er overstået.
Venstre-vikingerne
Man fristes næsten til at citere Bo Bojesen: "Kålklam lød skjaldens stemme i vinterhverv. Kaj Studedriver af Ikast var atter undervejs. Ve den som byder og ej får rovet hjem. Mørke Svend fra Heiselbjerget gnækkede skælmsk og gøs, men ej af kulde. Snart skulle hoveder rulle på bjerget og hvad bedre end en skriverkarl i DSB (De Stude Baskere). Uden magt og arvet fra Jacob den Buskede."
Undren
Man kan undre sig over hvor energisk Venstre jager DSB og derved gør livet mere besværligt en nødvendigt for en kollega i regeringen.
Som om Kaj Ikast og Sven Heiselberg helt har glemt at de nu selv har regeringsmagten.
Af gammel vane driver de rundt med statsapparat og embedsværk - helt uden at huske at de selv nu sidder på apparatet og at dette måske ikke ligefrem styrker samarbejdsviljen.
Men måske har de tanke - man fristes næsten til at håbe at de har en tanke med det hele.
Ellers er det skønne spildte kræfter.
Flere Udbud
Efter at have konstateret at udbuddet gik helt i vasken griber venstrefolkene derfor til plan B.
Plan B er ikke at sætte sig ned og analysere og tænke sig om, nej den er mere handlekraftig og dynamisk.
Flere udbud og det så hurtigt som overhovedet muligt.
De herrer gør sig ikke engang den ulejlighed at spørge ministeren.
Arriva og DSB
Arrivas situation er heller ikke misundelsesværdig.
Fra alle sider harceleres der over deres manglende evne til at drive jernbanedrift.
Dette på trods af at de efter EU reglerne må have en eller anden kompetence udi dette.
Straks mere betænkeligt er det nok at der skal anskaffes materiel og personale.
Lykkedes det ikke at skaffe materiale kan Arriva blive tvunget til at finde en underleverandør.
Det kunne ved skæbnens ironi blive DSB.
Men det er måske heller ikke den store ulykke for nogen af parterne.
Konklusion
Tomme tønder buldrer bedst og Venstre gør det endnu bedre.
Venstres problem er at have trafikpolitikere der er på herrens mark så snart det ikke drejer sig om anlæg af motorveje i Jylland.
Jernbaner er for dem et utopisk begreb de ikke kan forholde sig til.
Det er vores helt bestemte opfattelse at der slet ikke er noget galt med udbuddet.
Hverken med vinderen eller formen.
Det eneste problem var at resultatet blev offentliggjort i "jule-agurketiden".
En tid hvor politikerne normalt er gået i hi og sover fredeligt til de samles igen på Christiansborg.
Og så er vi tilbage til Bo Bojesen: "Gammelbitter kvad Hule-Anders prangerslagets gang har rystet slumrende kæmper. Juletid er slumretid og prangere skal ej komme hid gjaldede han før han atter trak sig hjem til kongsgården mørke stråseng. "
   
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE