toptop.dk
Udbud af togtrafik i Jylland 2001: Den første kritik
Udbud af togtrafik i Jylland 2001: Mere kritik
Introduktion
I dagene umiddelbart efter Trafikministeriets valg af ARRIVA som vinder af licitationen af den jyske trafik fremkom der en del kritik.
En stor del af denne kritik var forudbestemt.
Først og fremmest var der den af medierne producerede kritik hvor man rimelig ukritisk lader alle komme til orde der kan finde på et eller andet negativt at sige om udfaldet.
I samme bølge er der kritikerne af licitationer og udbud i det hele taget.
Deres kritik var vel også forventet og forståelig.
Det hører med til spillets regler at de ytrer sig når lejligheden byder sig.
Det politiske spil
Efter dette kom vi ind i en periode med politiske manøvrer.
Her jager skiftevis regeringspartier og opposition hinanden.
Der bliver stillet spørgsmål og rejst kritik af oppositionen som det er dens pligt. 
Samtidigt griber regeringen fat i nogle af den tidligere regerings mærkesager og begynder at kritisere disse.
Alt i alt også hvad man kunne forvente.
Politiske Klager
En ting der i de seneste år har været kendt fra udlandet og som i stigende omfang også breder sig til Danmark er klager som del af det politiske spil.
Det værste eksempel fra udlandet er vel præsidentvalget i USA hvor begge parter sagsøgte hinanden så intenst at de til sidst mistede overblikket over hvad de egentlig havde i gang af sager.
Fra Tyskland kender man nu flere tilfælde hvor oppositionen rejser en sag ved forfatningsdomstolen hvis den har tabt det parlamentariske slag i Forbundsdagen.
Klagenævnet for Udbud
Det kommer sikkert bag for mange at der findes et sådan nævn - og måske endnu mere at det har overlevet den sidste tids klapjagt på råd, nævn og kommissioner.
Men Klagenævnet for Udbud findes altså.
Nu har DSB's håndværkere klaget over en række forhold i forbindelse med udbuddet i Jylland.
Alvorligste anke er at Trafikministeriet ikke har valgt det billigste og bedste tilbud.
Hvis det lykkedes at bevise dette er der lagt op til alvorligt røde øre i ministeriet og ikke mindst hos deres rådgivere Rambøll.
Lige så alvorlig er anklagen om at Trafikministeriet ikke har haft en klar adskillelse af sagsbehandlingen som henholdsvis ejer og som udbyder.
Den kan i virkeligheden blive langt mere interessant.
Hvis klagerne får medhold har Trafikministeriet et alvorligt problem.
Hvis klagen afvises er det formentlig Rambøll der sidder tilbage med aben.
Rigsrevisionen
Mere forventelig er det nok at oppositionen forsøger sig med endnu et stormløb gennem Statsrevisorer og Rigsrevision.
Det er egentlig forventet og, sagen taget i betragtning, naturligt.
Som skatteyder kan man kun være interesseret i om der er handlet til borgernes bedste da man fravalgte DSB og i stedet tog det dyrere bud fra ARRIVA.
Rigsrevisionen må på baggrund af erfaring fra tidligere og det generelt store indblik i statens økonomiske strukturer være i stand til at komme til bunds i en sådan sag.
Kommentar
Det er stadig vanskeligt for udenforstående at komme helt til bunds i hvem der egentlig har ret.
Som skatteyder kan man dog ærgre sig dobbelt.
Næsten ligegyldigt hvilket udfald sagen får er man til grin for sine egne penge.
Hvis ARRIVA virkelig er billigst i det lange løb så er det lykkedes DSB, medierne og oppositionen i fællesskab at brænde en mindre formue af til ingen verdens nytte.
Ud over altså at bevise at Trafikministeriet kan deres arbejde.
Hvis DSB i virkeligheden er det billigste bud og Trafikministeriet har handlet mod bedre vidende ja så må minister og et par embedsmænd vel anstændigvis tage deres gode tøj og gå - eller blive gået.
Men igen er det skatteyderne der er til grin fordi ARRIVA vil naturligvis lægge sag an og kræve erstatning med videre.
Og hvem mon skal betale det gilde?
 
Relaterede artikler [toptop.dk]
Om udbud og resultat
Dette er den oprindelige meddelelse fra Trafikministeriet den 14. december 2000 omkring udliciteringen af den jyske togtrafik.
RailTrack
Udliciterede baner i Storbritannien
Rigsrevisionen ind i udbudssag
DSB's håndværkere klager over udbud
ARRIVA
DSB svarer på kritik af tilbud
Websites
Politikens artikel den 29. december 2001.
Handelshøjskolen i København
Trafikministeriet
Arriva
Rambøll
Udbudswebsite
DSB
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Annonce

Med Caroline fra Hørve til Værslev
- Hørve-Værslev jernbane, 1919-1956

Privatbanen mellem Hørve og Værslev blev åbnet i 1919 og førte et stille liv frem til nedlæggelsen i 1956. Bogen giver et godt indblik i historien bag og livet ved en rigtig dansk "træbane"

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE