toptop.dk
Sporvogne i Armstrong County
Sporvogne i Armstrong County
Introduktion
Vi befinder Pennsylvania, nærmere betegnet i omegnen af Pittsburg.
Efterhånden som opsvinget gav vækst til de store byer i slutningen af 1880'er begyndte man at se efter mere økonomiske og moderne former for nærtrafik
Specielt i USA i 1890'erne var sporveje meget populære.
Kittanning Traction Company fik i 1890 til optage at etablere en ny sporvejslinie i Kittanning.
Der skete dog ikke meget før man i 1898 endelig fik etableret et nyt selskab med navnet Kittanning and Ford City Street Railway Company. I juli 1899 begyndte selskabet af gennemføre regelmæssig trafik på en strækning mellem South Jefferson Street og McCain. Og kort tid efter blev strækningen endda forlænget.
Kittanning and Ford City Street Railway Company
Som i Danmark skete der i starten et gensidigt engagement mellem elselskaber og sporvejsselskaberne.
Meget ofte var sporvejene med til at etablere elinstallationerne i de store byer.
I 1907 købte Kittanning and Leechburg Railways Company (navneændringen opstod som følge af en fusion i 1904) the Kittanning Electric Light Company.
Men allerede i 1911 blev begge disse selskaber, altså sporvejen og elselskabeet, købt af det større West Penn Traction Company der igen blev til West Penn Railways Company i 1917.
Kittanning delen af selskabet blev nedlagt i 1936. Pennsylvania Railroad jernbanen ændrede linieføring i 1936. Kittanning delen kunne ikke overkomme at gennemføre en omlægning af sine spor hvorfor strækningen blev nedlagt i November 1936.
Pittsburgh and Allegheny Valley Street Railway Company
Den anden strækning sporvejsselskabet drev forløb langs Kiskimenetas floden mellem Leechburg og Apollo.
Denne dal har historisk altid været vigtig for USA og i tidernes løb har den være trafikkeret af flodpramme, dampere, jernbaner, sporveje, og i nyere tid er det blevet motorvejstrafikkens tur.
Pittsburgh and Allegheny Valley Street Railway Company gennemførte en prøvekørsel 15. marts 1906 og åbnede for ordinær trafik den 23. marts 1906.
Elforsyningen plagede selskabet og det blev solgt til West Penn Traction Company i august 1911.
Generelt blev selskabet aldrig nogen økonomisk success selv om West Penn forsøgte mange kreative tiltag for at få passagertallene op.
Denne linie fik en dramatisk afslutning.
Kiskiminetas floden gik over sine bredder den 17. marts 1936 og udslettede bogstavelig talt 3,5 kilometer af strækningen samt undergrundsstationen.
Efter dette blev sporvejsforbindelsen aldrig genetableret, men i stedet erstattet med busser.

Litteratur

How We Got There From Here: Remembering the Days of Steamers, Trolleys and Model T's in Maine
Virginia Thorndike
Paperback - 160 sider (december 1998)
Down East Books; ISBN: 0892724102
Website
Besøg det rigtige website med alle billederne og den komplette historie.
Trolleys in Armstrong County
Billede

Foto: (C) TROLLEYS IN ARMSTRONG COUNTY

Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE