toptop.dk
Jernbaner på Cuba
Sporveje på Cuba
Introduktion 
Man skulle ikke tro det, men Cuba har faktisk haft jernbaner længere end mange europæiske stater.
Den første jernbanestrækning i Latin Amerika var en 37 kilometer lang strækning der forbandt Havana og Bejucal.
I 1843 begyndte man at benytte muldyr til attrække sporvogne på træskinner mellem Regla og Guanabacoa. Samme år kørte man også med en havnebane i Havana. 
I 1884 begyndte havnebanen at benytte damplokomotiver og i 1900 kørte Cubas første elektriske jernbane.
Sporvejene i Havana kom til i 1901 og den første nærtrafiksstrækning kom til i 1906.
I den næste årti begyndte man at køre med batteridrevne vogne på nærtrafikstrækninger og fra Cienfuegos.
Hershey chokolade firmaet startede med en elektrisk jernbane fra Matanzas til Casa Blanca på Havanas nordside ved Regla i 1922.
Den dag i dag findes mange af disse strækninger stadig, men kun Hershey linien er elektrisk drevet.
Historie
Indvielsen af Cubas første sporvej mellem Regla og Guanabacoa den 7. marts 1900.
Foto: (C) (Electrical World & Engineer, New York, 2/6/1900, p. 813)
Vognene var fra Brill i Philadelphia og det elektriske udstyr kom fra Westinghouse.
Nedenfor den første nærtrafiksbane (Havana Central) der åbnede i 1906.
Fra postkort.
Udstyret var fra Wason i Massachusetts og General Electric.
Havana Central's anden linie gik fra Havana til Güines - 56 km sydøst.
Postkort
Hershey
Foto: (C) (Ray DeGroote)
Et Hershey nærtrafiktog fra 1956 bestående af en Brill vogn (årgang 1920) og en Wason motorenhed (årgang 1924).
De ældste vogne Hershey havde var fra 1919. De købt af et andet selskab der købte enhederne, men aldrig benyttede disse.
Foto: (C) (Ray DeGroote)
Foto (C) (A. G. Piette, 22 April 1998)
i 1998 fik den tidligere Hershey linie 8 brugte enheder fra Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (Barcelona).
Enhederne blev bygget i 1940'erne af Sarriá i Spanien og renoveret af samme firma i Barcelona i 1979.
Data
Jernbaner: 4.807 km
Normalspor: 4,807 km
Elektrificeret: 147 km.
Smalspor: (ukendt, men mindst 2.000 km.) Benyttes fortrinsvis af de mange sukkermøller.
Sukkermøllerne
Som nævnt er de største operatører ved siden af FdeC sukkermøllerne.
Hvad der desuden er interessant er at mange af disse møller stadig har mange damplokomotiver i brug. De fleste møller benytter smalsporede baner og variationen i sporvidden (600 - 1000 mm) stammer fra tiden før 1959.
Der er ikke usædvanligt at se en tyk sort sky i horisonten ledsaget af en velkendt stampende lyd.
Et sikkert tegn på at man er i nærheden af en af sukkermøllerne. Der fyres med kul og affaldsprodukter fra sukkerproduktionen samt træ. En ildelugtende og  ikke særlig effektiv blanding.
Links og Kilder
Cuba's Interurbans
CIA -- The World Factbook 2000 -- Cuba
CUBA next?
Cuba Railway Potpourri
Cuba, facts and figures: The people
BOG: The Trains of Cuba
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Annonce
Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE