toptop.dk
Jernbaner på Usedom
: Jernbaner i Tyskland - Usedomer Bäderbahn
: Introduktion
  Tyskland er af mange årsager et interessant jernbaneland. 
  Der det faktum at Tyskland i jernbanens barndom stadig var et sammenslutning af mange forskellige småstater med forskellige opfattelser af hvordan man skulle forholde sig til jernbaner.
  Dernæst er der den interessante udvikling Tyskland har gennemgået siden jernbanens barndom. Fra sammenslutning af småstater over kejserrige, diktatur, deling og genforening. 
  Denne historiske virkelighed har naturligvis givet grobund for mange interessante udviklinger, både nationalt og regionalt.
: Jernbanens Vilkår
  Denne artikel beskæftiger sig med en lille lokalbane på øen Usedom i det nordøstlige Tyskland i delstaten Mecklenburg - Vorpommern.
  Etableringen af jernbanenettet var af enorm betydning for udviklingen af denne ø. En udvikling der senere medførte såvel positive som negative konsekvenser.
  Helt indtil midten af det 19. århundrede var fiskeriet hovederhvervet på øen. Med etableringen af hovedstrækningen mellem Ducehrow og Swinemünde i 1876 kom der fart i udviklingen. En udvikling der kulminerede med at man, som tidligere nævnt,  omkring 1900 kaldte Usedom for Berlins badekar. 
: Badeophold og Ferie
  Badegæster fra Berlin kunne med den ny jernbaneforbindelse komme til Østersøstranden på Usedom på godt tre timer. Dermed fik Usedom karakter af  Berlins  badekar. 
  Denne rivende udvikling blev først mulig med etableringe af broen over Peene udmundingen ved byen Karnin. Den blev åbnet som drejebro den 11. marts 1876 og atter udbygget og færdiggjort i december 1933.
 

De videre etaper i udviklingen var:

  15. maj 1876: Havnebanen i Swinemünde
  1. januar 1882: Udvidelse af havnebanen
  1. juli 1894: Strækningen Swinemünde - Heringsdorf.
  1. juli 1901: Færgeforbindelsen mellem Ostswine og Swinemünde.
  1. Juni 1911: Sidebane Heringsdorf - Wolgast færgehavn.
: 1930'erne
  I 30'erne kom det til en eksplosiv udvikling i antallet af badegæster. Et utal af hurtigtog bragte feriegæster på rekordtid til datidens kendte badesteder: Heringsdorf, Ahlbeck, Bansin og Zinnowitz.
  Fra Stettin (der dengang var tysk) kørte man via Ostswine til Swinemünde. Derfra kunne man med direkte vogne komme helt til München.
  Fra 1936 blev militæret mere og mere en del af hverdagen i den vestlige del af øen. 
: 2. Verdenskrig og Militæret
  Ved Peenemünde etablerede man det berømt/berygtede raket- og luftfartsforsøgsområde. I 1941 etablerede man en elektrisk privatbane til dette område.
  Interessant nok var det materiel man benytte på denne elektriske bane i sin grundkonstruktion identisk med materiellet på Berlins S-bane.
  I forbindelse med de tiltagende krigsforberedelser blev militærflyvepladsen ved Gartz, et underjordisk ammunitionsdepot, og havnen i Dargen tilsluttet til jernbanenettet.
  Hele banenettet og øen Usedom som sådan blev isoleret da man 28. april 1945 sprængte jernbanebroen ved Karnin og umiddelbart efter vejbroen i Wolgast og broen ved Zecherin.
  Efter krigens afslutning blev Usedom de-facto delt mellem Tyskland og Polen. Den østlige del af øen med Swinemünde tilfaldt Polen. På samme måde kom Stettin nu til at ligge i Polen og dermed var den vigtigste forbindelse fra Usedom til resten af Tyskland forsvundet.
: Efter 1945
  Helt frem til begyndelsen af 1948 var der stadig jernbaner der transporterede gods mellem Ahlbeck og Garz. På sammemåde som krigsskadeerstatningsydelser blev transporteret med bane fra Peenemünde til Swinemünde.
  Derefter blev banelegemet mellem Ahlbeck i den tyske del og Karnin der nu lå i Polen, fjernet.
  Som følge af krigen måtte den tidligere Reichsbahn Direktion Stettin flytte. Først til Pasewalk og siden til Greifswald.
  Indtil maj 1946 var der stadig tyske jernbanefolk der arbejdede i Swinemünde. 
  Umiddelbart efter krigens afslutning blev der etableret en jernbanefærgeforbindelse mellem Wolgast og Usedom. Denne fungerede indtil den i krigens slutning ødelagte bro ved Wolgast blev genetableret hvorved Usedom atter blev forbundet med det tyske strækningsnet.
: Strækninger på Usedom
  Peenemünde Dorf - Zinnowitz - Koserow - Ückeritz - Bansin - Ahlbeck - Ahlbeck Grenze.
  Tilslutning til DB via strækningen Zinnowitz - Wolgast Fähre.
: Usedom 2001
  I dag drives jernbanen på Usedom af selskabet Usedomer Bäderbahn (UBB).
  Selskabet driver længdebanen fra Peenemünde Dorf i den nordvestlige del af Usedom, og til Ahlbeck Grenze ved den polske grænse.
  Der er forbindelse til DBs øvrige net via Wolgast.
: Fremtiden
  UBB er en jernbane med ambitioner. På meget kort tid har det selvstændige selskab renoveret infrastrukturen, anskaffet nyt materiel og totalrenoveret eller bygget nye driftsbygninger.
  I dag fremstår virksomheden som et effektivt og moderne nærtrafikselskab.
  Men ambitionerne rækker videre. Man ønsker at genoplive de tætte forbindelser til Polen og specielt at udbygge færdriften til og fra øen.
  Specielt i forholdet til Polen ser man store muligheder da landet snart bliver medlem af EU.
  Der er også tale om at bygge nye strækninger på øen. En del af dette har man fået optaget i den tyske forbundsregerings og EUs infrastrukturpuljer.
: Nyt Materiel
  Usedomer Bäderbahn har fået leveret nye tog at typen GTW 2/6. Disse tog er bygget af et konsortium bestående af: DWA, Bombardier (tidl. Adtranz), SLM og  Stadler
  De tekniske data er:
 
Maks. hastighed 120 km/t
hjul. 2'+Bo'+2'
Bredde 3000 mm
Højde 3750 mm
Gulv 570 mm
Siddepladser 104
Klapsæder 10
Ståpladser 136
Vægt 42 t
Ydeevne 540 kW
 

Roeskilde

GTW 2/6: Klik her for stort billede

: Litteratur
  Eisenbahnen auf Usedom. Über Swinemünde nach Peenemünde.
   
: Websites & Øvrige kilder
  DB
  Usedomer Bäderbahn
  Usedom Model fra Brawa (se nedenfor)
  Variante Schienenbus Usedomer Bäderbahn für H0

Oprettet:3. februar 2002
Revision 1: 25 marts 2005
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Annonce
Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE