toptop.dk
Canton - Kowloon Jernbanen Del 1.
Canton - Kowloon Jernbanen Del 2.
Introduktion 
Dette er anden og sidste del om Canton - Kowloon jernbanen. Første del beskæftiger sig med banens tilblivelse, denne del omhandler banens indvielse og status frem til 1980'erne.
Banen blev anlagt i 2 sektioner og på grund af den politiske udvikling kom de to sektioner til at få et meget forskelligt liv.
Den kinesiske del, CKR, udsættes først for store ødelæggelser i den japanske okkupation af Kina.
Siden, efter den kommunisktiske magtovertagelse, bliver den indkorporeret i de centralt styrede kinesiske jernbaner.
Den britiske del, KCR, får en udvikling der ikke er så forskellig fra mange andre baner i større byområder.
Der moderniseres gradvist på både materiel og anlæg.
I disse dage efter Hong Kongs tilbagevenden til Kina venter der banen nye udfordringer.
Jernbanelinien i Hong Kong omkring 1910 inden byen begyndte sin eksplosive udvikling.
Foto: Jernbanelinien i Hong Kong omkring 1910 inden byen begyndte sin eksplosive udvikling.
Kronologi
1910: Den 1. oktober indvies den 37 kilometer lange enkeltsporede strækning i det britiske afsnit - fra Tsim-sha-tsui til Lo-wu.
1910: Den 6. december bliver en 50 kilometer lang strækning åbnet. De første 35 kilometer af banen blev samme dag gennemkørt af et tog med lokale honoratiores.
1911: De første 150 kilometer strækning fra Canton kunne indvies den 4. oktober 1911,  samtidigt med indvielsen af den nye station i Canton.
1912: Ved at genbruge materiel der havde været anvendt til at anlægge banen, kunne man for beskedne midler etablere en smalsporet sidebane der blev indviet den 1. april 1912. Sidebanen forløb på den britiske del af strækningen.
1913: Taipo Stationen (idag museum over banen) blev indviet. Fra denne dag var det muligt at fuldføre strækningen mellem de 2 byer på omkring 4 1/2 time.
1914: Officiel indvielse af KCR endestationen. Dette medførte en omlægning af sporene fra den midlertidige station. 
1921: Jernbanen købte 2 Hall-Scot motorvogne i USA og benyttede disse til nærtrafik på banen.
1928: Den 1. april 1928 nedlægges den smalsporede sidebane og materiellet sælges til udlandet.
1937: Indvielsen af en ny nærbane i Canton-området gør det for første gang at løse en billet fra Hong Kong til Peking. Glæden var dog kortvarig. Japansk besættelse og borgerkrig medførte store skader på Kinas jernbaner.
1946-1947: Efter krigen var der akut mangel på jernbane materiel og banen overtog til en nominel pris 12 stk 2-8-0 lokomotiver af typen Austerity. Lokomotiverne var i brug til midten af 1950'erne hvor de blev udskiftet med moderne diesellokomotiver.
1949: Kommunisternes sejr i Kina betyder at Canton banen stoppes ved grænsen til Hong Kong.
1955: De første 2 australsk byggede G12 1.125 HK lokomotiver optager tjenesten.
1962: Den 12. september er det definitivt slut med dampen på KCR (den britiske del). Det sidste damplokomotiv sælges og skrottes.

1975: Den klassiske gamle Tsim-Sha-Tsui station lukkes og den nye Hung Hom station åbnes som del af et moderniseringsprogram. 

Samme moderniseringsprogram betyder også at hele den britiske del bliver gjort dobbeltsporet og elektrificeret.
Materiel
I løbet af banens levetid blev en del af materiellet udskiftet og moderniseret.
2-6-0 Stephenson & Hawthorn saddeltank loko fra KCR, taget i brug umiddelbart efter 2. verdenskrig.
Foto:2-6-0 Stephenson & Hawthorn saddeltank loko fra KCR, taget i brug umiddelbart efter 2. verdenskrig.
Efter krigen var der akut mangel på jernbane materiel og banen overtog til en nominel pris 12 stk 2-8-0 lokomotiver af typen Austerity. Lokomotiverne var i brug til midten af 1950'erne hvor de blev udskiftet med moderne diesellokomotiver.
Et af 2-8-0 Austerity lokomotiverne losses.
Foto: Et af 2-8-0 Austerity lokomotiverne losses.
Motorvognene 
I 1921 købte KCR/CKR 2 Hall-Scot motorvognssæt i USA og benyttede disse til nærtrafik på banen.
Hall-Scot motorvognssæt fra CKR - 1921
Foto: Hall-Scot motorvognssæt fra CKR - 1921
Nedenfor et sidevue af en vogn. Bemærk navnetrækket på siden - Canton står først på alle vognene for at under strege det kinesiske aspekt.
Sidevue af CKR Hall Scot Motorvogn, cirka 1921.
Det er ikke kun i Danmark at privatbaner kunne finde på at ombygge motorvogne. Efter et stykke tids anvendelse blev den Hall-Scot motorvogn der anvendtes i Canton området ombygget efter alle kunstens regler og omdøbt til Canton Belle. I 1937 så denne motorvognen ud som vist nedenfor.
Hall-Scot motorvognen i ombygget stand hos CKR og omdøbt Canton Belle i 1937
Link
Hong Kong Railway Society
KCRC
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE