toptop.dk
Mitropa
MITROPA AG
Introduktion
I Tyskland og på den øvrige del af det øvrige kontinent var CIWL stort set alene om det marked der hed sove- og spisevogne i luksusklassen.
Efter udbruddet af første verdenskrig begyndte flere lande at tænke på at bryde denne dominans.
Efter lange og vanskelige forhandlinger lykkedes det de tyske, østrig-ungarske statsbaner at blive enige med en bankkonsortium under ledelse af Dresdner bank, at oprette et spise- og sovevognsselskab.
Selskabet fik navnet Mitteleupäischen Schlafwagen und Speisewagen Aktiengesellscheft.
Virksomheden fik til formål at eje og drive sove-, spise- og luksusvogne og -tog. Desuden efter bestyrelsens skøn at drive virksomhed der kunne støtte disse aktiviteter.
Allerede 1. januar 1917 kunne selskabet MITROPA starte driften med materiel købt af andre selskaber.
Vanskelige Tider
MITROPA blev født i en vanskelig tid.
1914 - 1918 rasede første verdenskrig hen over Europa.
I begyndelsen indskrænkede virksomheden sig til at betjene strækninger inden for det Tyske rige samt enkelte grænseoverskridende tog til Tysklands naboer.
Fra 1923 begyndte man at modtage vogne fremstillet specielt til selskabet.
I 1927 indførte MITROPA sit logo og den bordeauxrøde lakering af vognene.
Det lykkedes MITROPA at udvide antallet af vogne løbende.
Den anden verdenskrig satte en brat stopper for dette. Fra 1942 holdt man op med at køre med spisevogne.
MITROPA blev desuden tvunget til at udleje - i praksis afstå - vogne til militæret og statslige funktioner. En del af Nazi-koryfæernes private luksustog stammede fra den konto.
Den anden opstart
Den anden verdenskrig kostede selskabet dyrt. Mange vogne gik tabt i krigen og de der var tilbage var ikke i nogen særlig god stand.
Efter krigen blev Tyskland delt i besættelseszoner. MITROPAs hovedkontor lå i den nu russiske zone.
Denne del af virksomheden kom efter en tøvende start atter i gang, men naturligvis under de vilkår der herskede i det socialistiske DDR.
I den vestlige del af Tyskland overtog man en del materiel og skabte i 1949 Deutsche Schlafwagen- und Speisewagen-Gesellschaft (DSG).
Efter genforeningen af de to tyske stater blev også MITROPA og DSG fusioneret i 1994.
Selskabet blev rent teknisk gjort til et datterselskab af Deutsche Bahn AG.
Vogn nummer 1189 P fotograferet af Thomas Landwehr den 30.7.1997 i ISG/DSG-Værkstederne München-Neuaubing: Vognen er ført tilbage til oprindelig tilstand (1938)
Oversigtsdata
Stiftet: 24. november 1916
Driftsstart: 1. januar 1917
Opdeling: 1949.
Genforening (fusion): 1. januar 1994.
MITROPA AG
Egenkapital: 20,1 mio. DEM
Ansatte: 6.000
Omsætning i 1999: 803 mio DEM.
Websites og kilder
MITROPA-Speisewagen 1189 P
MITROPA AG (officiel website)
MITROPA i DDR tiden.
Artikel: Kampf ums Überleben
Finansudvalget: (§ 28 - bilag 22)
(Vedr. Aktstk. 117) (Offentligt)

 

Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Internationale tog via Gedser
Bane Bøger

Det behandler trafikken via Gedser, både ad den klassiske rute til Warnemünde og ad ”nødruten” via Grossenbrode, der var et resultat af Europas deling i vest og øst.

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE