toptop.dk
: Britisk Jernbanehistorie (1825 - 2003)
1825 27. september 1825 åbner Stockton og Darlington Jernbanen.
1826 Anlægsarbejdet på strækningen Liverpool - Manchester starter.
1829 I forbindelse med den forestående åbning af Liverpool - Manchester jernbane gennemføres en konkurrence ved Rainhill for at finde den mest egnede lokomotivtype. Vinderen blev George Stephenson's Rocket.
1830 Canterbury and Whitstable Railway åbnes i maj måned.
15. september 1830 åbner Liverpool and Manchester Railway, almindeligvis betragtet som verdens første hovedstrækning. Alle tidligere baner har været industribaner, eller mellem mindre byer.Samtidigt benytter banen damplokomotiver på hele strækningen.
1836 London får sin første jernbane fra Spa Road til Deptford. Det er en del af den senere London - Grenwich Railway.
1837 Den såkaldte Grand Junction Railway åbnes i juli mellem Birmingham og Warrington. Derved påbegyndes linien mellem London, Birmingham, Manchester og Liverpool.
1838 Den innovative Great Western Railway, almindeligvis kun omtalt som GWR, åbner sin første strækning fra Paddington til Maidenhead i Juni. Sporvidden er Isambard Kingdom Brunel's 7 fods bane. Brunel mente at større sporvidde gav bedre plads i vognene og mere effektiv drift.
London and Birmingham Jernbanen åbnes i september 1838.
1841 Den første jernbane over Pennines - bjergkæden i det centrale England - åbnes med strækningen Manchester - Leeds.
1842 I februar 1842 åbner Edinburgh and Glasgow Railway.
1846 Den såkaldte Railway Mania begynder da 273 forslag om jernbaner godkendes. 
En kommission anbefaler at man erstatter Brunel's 7 fods sporvidde med Stephenson's sporvidde (1435 mm).
1848 Caledonian Railway åbner mellem Carlisle, Glasgow og Edinburgh. Derved er strækningen mellem London og Skotland via den Engelske vestkyst komplet.
1850 London - Edinburgh via østkysten indvies.
1863 Londons første undergrundsbane mellem Bishops Road og Farringdon Street åbnes.
1890 London City og South London Railway åbner åbner den første elektriske undergrundsbane.
1892 1435 mm bliver britisk standardsporvidde.
1903 Mersey Railway bliver den første jernbane i Storbritannien der bliver fuldt elektrificeret.
1904 Storbritanniens første S-tog åbnes ved Tyneside i det nordøstlige England.
1921 Jernbaneloven af 1921 bestemmer af de fleste af Storbritanniens jernbaner skal smeltes sammen til fire store selskaber: London, Midland and Scottish, LMS; London and North Eastern, LNER; Great Western, GWR og Southern, samt at disse skal være operationelle fra 1923.
1928 1. maj forbereder LNER sig på nonstop tog mellem London og Edinburgh med en parallel af gang fra Edingburgh og London. Begge tog satte hastighedsrekord og ankom tidligere end fastlagt i køreplanen.
1931 Det første diesellokomotiv tages i reguler drift. 
1933 Southern indfører elektrisk drift mellem London og Brighton.
1938  LNER 4468 Mallard sætter hastighedsrekord.
1947 LMS introducerer de første dieselelektriske lokomotiver i regulær drift.
1948 Som følge af transportloven af 1947 nationaliseres de britiske jernbaner og samles som British Railways.
1954 Strækningen mellem Manchester og Sheffield bliver den første britiske hovedstrækning der får 100 procent elektrisk drift..
1955 Deltic lokomotiverne introduceres.
1959 Evening Star damplokomotivet bliver det sidste damplokomotiv der bygges til British Railways.
1961 Dr Richard Beeching bliver formand for den britiske transport kommission der skulle undersøge forholdene omkring tabsgivende jernbanelinier.
1963 Beeching rapporten anbefaler at alle tabsgivende strækninger nedlægges. Som et resultat heraf nedlægges hundredevis af strækninger, tusindvis af stationer lukkes. British Railways strækninger reduceres fra 31.910 km i 1960  til 22.543 km i 1969.
1968 Den 8. august 1968 indstiller British Railway dampdriften.
1975 Advanced Passenger Train forsøgene gennemføres. Toget kører med tophastigheder omkring 250 og hælder sidelæns i kurver.
1976 British Rail indsætter Intercity 125 togene mellem London og Bristol - gennemsnitshastigheden er omkring 125 miles/t eller cirka 210 km/t
1978 Højhastighedstogene indsættes også på strækningerne på østkysten.
1979 APT når hastigheder på 160 miles/t - cirka 270 km/t. Selv efter vellykket pilotdrift besluttes det dog at skrotte projektet på grund af mange tekniske problemer.
1987 Efter APT fiaskoen fokuseres der atter på traditionel dieseldrift og de nye klasser af lokomotiver 89, 90 og 91 introduceres.
1993 I november 1993 godkendes den nye privatiseringslov.
1994 Privatiseringen starter. Railtrack - svarende til vores Banestyrelsen - overtager spor, stationer og signaler. Netværket opdeles i 25 sektioner der udbydes i licitation. Hver licenstager betaler Railtrack et gebyr der skal dække omkostningerne til trafikkoordineringen med videre.
2002 Den britiske regering indfører et regulerende organ kaldet Strategic Rail Authority (SRA) der skal forbedre forholdene i den kriseramte jernbanesektor.
2003 Connex fratages koncessionen på sine strækninger i Sydengland og London på grund af misligholdelse af koncessionen.
Oprettet:29. oktober 2002
Revision 1: 1. juli 2003
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Internationale tog via Gedser
Bane Bøger

Det behandler trafikken via Gedser, både ad den klassiske rute til Warnemünde og ad ”nødruten” via Grossenbrode, der var et resultat af Europas deling i vest og øst.

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE