toptop.dk
: Al-Hijáz Jernbanen
: Introduktion
  Tyrkiet som vi kender det i dag er et barn af det Osmanniske Imperium. Det er resterne af et imperium der engang strakte sig fra den Iberiske til den Arabiske halvø.
  Omkring år 1900 var imperiet svundet betragteligt, men stadig enormt. 
  Der var to grunde til anlægget af banen. Den officielle, og oftests citerede, var for at give muslimer bedre mulighed for at komme til Mekka. 
  Den uofficielle begrundelse var rent strategisk. Det Osmanniske rige havde brug for at kunne flytte tropper hurtigt frem og tilbage gennem det store rige.
: Linieføringen
  Banen har fået sit navn efter Al-Hijáz regionen mellem Al-Aqabah og Jiddah ved det Røde Hav.
 

  Klik her for at få kortet i en større udgave.
  Banen forløber i grove træk således:
  Fra Damaskus stik syd til Dar'á.
  Fra Dar'á over Transjordanien til Zarqà', al-Qatránah og Ma'án.
  Fra Ma'án løber banen ind i den nordvestlige del af den arabiske halvø. 
  Herfra bevæger banen sig gradvist ind i landet og sydpå for at undgå de høje bjerge i Al-Hijáz.
  Fra Dhát vial al-Hajj, al'Ulá og videre til Medina.
: Anlægsarbejdet
  Hovedlinien blev anlagt i årene mellem 1900 og 1908 som smalsporet bane med en sporvidde på 1.050 mm.
  Den løb 1.320 kilometer gennem noget af det vanskeligste landskab man kan forestille sig. 
  Der var ørken, bjerge, floder og sumpe der skulle forceres. At det lykkedes at få banen færdig på bare otte år vidner om uhyrlige anstrængelser.
  Arbejdskraften var en blandet flok af nationaliteter til det hårde fysiske arbejde.
  Overopsynet havde en række tyske ingeniører.
: Sidebane og tilslutning
  Ud over hovedlinien anlagde man en sidelinie fra Dar'á til Haifa og Middelhavet. 
  Denne strækning er på 160 kilometer og var færdig allerede i 1905.
  Banen var også forbundet til en anden bane med samme sporvidde der gik fra Beirut.
  Selskabet havde det imponerende navn: Société Ottomane du Chemin de fer Damas-Hama et prolongments, hvilket af forståelige årsager forkortes i daglig tale til DHP.
: Politik
  Allerede før første verdenskrig (1914-1918) var banen ofte under angreb fra de omkringboende beduinstammer. 
  I deres opfattelse var banen var et angreb på deres herredømme over pilgrimsruten til Mekka.
  Da araberne i Al-Hijáz gjorde oprør mod det tyrkiske herredømme i 1916 var banen atter under angreb.
  Det lykkedes araberne med assistance fra T.E. Lawrence (Lawrence of Arabia), at få lukket strækningen mellem Medina og Ma'án for trafik.
  Første verdenskrig førte til opløsningen af de Osmanniske rige. Nye stater og protektorater opstod.
  Banen blev nu opdelt mellem de forskellige regeringer i Syrien, Palæstina, Transjordanien og Saudi Arabien. Ind i mellem alt dette politiske kaos lykkedes det at holde banen i gang helt frem til 1924 hvor det sidste tog kørte på hele strækningen.
  Saudi Arabien gjorde en overgang krav på hele banen fordi den var anlagt for at give adgang til de hellige steder.
  Der førtes lange og vanskelige forhandlinger - vi er i mellemøsten ! - og først i 1960'erne lykkedes de at få genåbnet større dele af banen for jernbanetrafik.
: Levende historie
  Jernbanen ligger i et område hvor kun en del af landene har økonomi til at vedligeholde bane og materiel effektivt.
  Derfor fremstår dele af banen i dag som et arbejdende museum. Det er dog på et bitter baggrund at der holdes liv i det historiske materiel.
 

Foto: (c) 2001 - Rob Dickinson 5, Ash Lane, Monmouth, NP25 5FJ, UK

  Klik her for at få billedet i en større udgave.
  Dog har man nu set mulighederne i at benytte dele at banen til dampdrevne turisttog for at skaffe midler til vedligeholdelsen.
  Et problem i den sammenhæng er dog den spændte politiske situation i området der med nærmest regelmæssige mellemrum udløser forskellige former for voldelige konflikter.
: Banen i dag
  Der er ikke meget tilbage af den oprindelige bane.
  Den del af strækningen der ligger i Syrien og Jordan er i temmelig forsømt og kun lettere trafikeret. 
  Denne trafik er oftest med damplokomotiver - en del af disse endda de originale! Enkelte steder køres der dog med diesellokomotiver, specielt omkring Damaskus.
  Eneste undtagelse for den Syrisk - Jordanske del er strækningen der forbinder fosfat minerne med havnen i Al-Aqabah. Dog er der anlagt en ny linie på en del af strækningen.
  Den libanesiske sidebane er svært beskadiget efter borgerkrigen.
  Den del af banen der løber gennem Israel benyttes ikke.
  De dele af strækningen der løber igennem Saudi Arabien er stadig ikke bragt i orden efter sabotagen i 1916.
: Håb forude?
  Der tegner sig altså et trist billede for det tyrkiske imperiums gamle prestigebane - og dog!
  I Jordan arbejder man på at sælge Al-Aqabah banen til et privat firma. Amman strækningen er allerede privatiseret.
  Selskabet fortsætter med at køre ugentligt mellem Amman og Damascus med normale passagertog. Der fortsættes ligeledes med de specielle damptog for turister.
  På længere sigt er det planen at omdanne linien til en elektrisk transitstrækning.
  Også på museumsfronten sker der noget. Således er der i Medina ved at blive opbygget en museum over denne historiske jernbanestrækning. Ligeledes ser der ud til at være tanker om et tilsvarende museum i Tyrkiet.
 

  Museumstog i Jordan 2003 (foto: (c) 2003 DB)
: Litteratur
  R. Torret: Hedjaz Railway, Tourret Publishing, ISBN: 0905878051
: Links og kilder
  The New Encyclopædia Britannica, (1981 edition).
  Middle East Steam 1997/8
  World Bank to finance English language film about Hijaz railway
  Hijaz Railway cuts back on Amman to Damascus trips
  The Hijaz Railway
  (Gode fotos:) Hijaz Trip March 1999
  Frimærker med banen
  Klik her for at søge efter Al-Hijáz banen via Google
  Berlin - Bagdad (toptop.dk)

Oprettet:29. januar 2002
Revision 1: 21. juni 2003
Revision 2: 22. juni 2003
Revision 3: 16. december 2003
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 
Annonce
Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE