toptop.dk
Norsk  Jernbanehistorie (1851 - 2001)
Norsk  Jernbanehistorie (1851 - 2001)
1851 Stortinget godkender anlæg bane mellem Kristiania (Oslo) og Eidsvoll.
1854 Indvielse af den 68 km lange Eidsvol bane.
1862 Indvielse af Hamar - Grundset og Lillestrøm-Kongsvinger
1868 Randsfjordsbanen mellem Randsfjord og Drammen
1883 NSB bliver etableret
1895 Kristiania får elektriske sporvogne
1896 Byggeriet af jernbanen mellem Kristiania og Bergen starter
1909 Kong Håkon indvier Bergensbanen.
1921 Indvielse af Dovrebanen, ligeledes ved kongen.
1935 De første af den berømte klasse 49, Dovregubben, leveres.
1940 Flåmsbanen blev indviet
1942 Nordlandsbanen blev forlænget til Mo i Rana
1944 Sørlandsbanen forlænges til Stavanger.
1952 Vedtagelse af elektrificeringsplan
1954 NSB får leveret sit første prøveeksemplar af Di3 (MY) bygget af NOHAB.
1970 Fuldførelse af elektrificeringsplanen.
1980 Oslotunnellen blev indviet. Dette medførte en større stigning i den lokale jernbanetrafik i området.
1996 NSB trafikdel ændres til særlovsselskab og er dermed ikke længere en del af statsforvaltningen.
2001 Sidst på året starter prøvekørslerne med NSB's nye serie af koncepttog: Signatur, Agenda og Puls.
2002 Jernbanens markedsandel er nu på ca 30% af persontrafikken på intercitystrækningerne Oslo - Lillehammer, Oslo - Halden og Oslo - Skien.
2002 Påbegyndelse af arbejdet med den 2,7 km lange tunnel mellem Jong og Åstad startet i forsommeren.
2002 DSB annoncerer interesse i at overtage strækninger i Norge.
2003 NSB indsætter de nye intercitytog, type 73b, på Østfoldbanen. De fleste afgange mærket "Agenda" i rutetabellen skal nu kjøres med den moderne type 73b.
2003 Fra 15.juni satte Flytoget farten op til 210 km/t på Gardermobanen. Samtidig har selskapet indført lansert billetløse rejser.
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Internationale tog via Gedser
Bane Bøger

Det behandler trafikken via Gedser, både ad den klassiske rute til Warnemünde og ad ”nødruten” via Grossenbrode, der var et resultat af Europas deling i vest og øst.

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE