toptop.dk
Slovensk  Jernbanehistorie (1844 - 1999)
Note De første jernbaner i Slovenien bliver anlagt da landet stadig er en del af det Østrig-Ungarske kejserdømme (kuk). Senere fortsætter landet med at være en del af Jugoslavien og først meget sent får Slovenien et egentligt selvstændigt jernbanevæsen.
1844 Graz - Maribor, som forlængelse af linien Wien - Graz af den sydlige østrigske statsbane, senere blot kaldet sydbanen (Südbahn)
1846 Maribor - Pragersko - Celje (Südliche Statsbahn)
1849 Celje - Zidani Most - Ljubljane (Südliche Statsbahn)
1860 Pragersko - Ormoz (Budapest, Kroatien (Südbahn))
1862 Zidani Most - Dobova (Zagreb, Kroatien (Südbahn))
1863 Maribor - Dravograd (videre til St. Paul samt Klagenfurt i Østrig)(Südbahn)
1870 Kranj - Jeseniche (Travizio Italien) (Kronprinz-Rudolf-Bahn, i 1880 til kkStB kuk Statsbanerne)
1873 Pivka - Ilirska Bistrica (videre til Rijeka i Kroatien) (Südbahn)
1876 Divača - Prešnica (videre til Pula i Kroatien) (anlagt af Istrische Staatsbahn der fra 1884 også indgik i kkStB)
1879 Dravograd - Wolfsberg, Østrig (kkStB)
1887 Hrpelje-Kozina (på linien Divača - Prešnica) og videre mod Trieste (kkStB)
1890 Ljutomer - Radgona som forlængelse af banen mellem Spielfeld - Radgona (Südbahn)
Fra Čakovec (Kroatien) til Szombathely (Ungarn) via Lendava i Slovenien (MÁV)
1891 Ljubljana - Kamnik (kkStB)
Celje - Šoštanj - Velenje og sidebanen til Škale (Steiermärkische Landesbahnen; indgår i  kkStB 1904)
1892 Poljčane - Konjice (Steiermärkische Landesbahnen, smalsporet jernbane)
1893 Ljubljana - Kočevje (kkStB) og i 1894 en sidebane til Novo Mesto og Straža (kkStB)
1899 Brezovica - Vrhnika (Südbahn)
1902 Ajdovščina - Gorizia (Italien) (Südbahn)
1903 Grobelno - Rogatec (Südbahn)
1906 Podrožica - Jesenice - Gorizia (Italien) - Dutovlje, Slovenia - Villa Opicina (Italien) - Trieste (Italien) (kkStB)
1907 Murska Sobota - Hodoš og videre til Körmend i det nuværende Ungarn (MÁV)
1908 Åbning af sidebane til Slovenska Bistrica fra linien mod Grobelno - Pragersko (Steiermärkische Landesbahnen, senere en del af Südbahn)
Kranj - Tržič (kkStB)
1914 Novo Mesto - Bubnjarci (kkStB)
1914 - 1918 Første verdenskrig betyder store omvæltninger for landene i det tidligere Østrig-Ungarn. ¨Flere bliver selvstændige stater og etablere dermed egne jernbaneforvaltninger. Enkelte selskaber fortsætter dog med at operere på tværs af grænserne. Südbahn fortsætter således med at operere i Slovenien frem til 1924 da alle ovenstående strækninger med enkelte undtagelser bliver sammensluttet til Statsbanerne i kongeriget Serbien, Kroatien og Slovenien - SHS. I 1929, bliver SHS til de jugoslaviske statsbaner JDZ.
1920 Åbning af den smalsporede jernbane Konjice - Zreče
1924 Ormož - Ljutomer - Murska Sobota (SHS)
1930 Rogatec - Krapina, Croatia (JDŽ)
1935 Den smalsporede linie mellem Trieste, Koper og Porec bliver lukket af de italienske statsbaner (FS)
1938 Tržišče - Sevnica (JDŽ)
1942 Vižmarje - Črnuče - Laze (Strækningen etableres formelt af DRG da landet er under tysk besættelse)
1945 Linien mellem Vižmarje - Črnuče - Laze nedlægges af JDŽ
1948 Dutovlje - Sežana (JDŽ)
1951 JDZ bliver omstryktureret til Jugoslaviske jernbaner JZ.
1960 Kumrovec, Croatia - Podčetrtek - Stranje (JŽ) som forlængelse af den allerede i 1956 etablerede strækning: Savski Marof - Kumrovec
1961 Strækningen mellem Hrpelje - Kozine og Trieste (i Italien) lukkes af JŽ
1962 Den smalsporede linie mellem Poljčare og Zreče lukkes også af JŽ
1965 Dravograd - St. Paul (Østrig) banen lukkes af  JŽ
1966 Sidebanen til Slovenska Bistrica som udgik fra Grobelno - Pragersko hovedbanen, bliver ligeledes lukket af JŽ. Endvidere lukker man Škale off line Celje - Velenje og Naklo - Tržič samt Jesenice - Tarvisio (i Italien). Dermed har JŽ lukket de fleste grænsenære og grænseoverskridende jernbanestrækninger ud af det østlige Europa.
1967 Prešnica - Koper åbnes af JŽ
1968 Velenje - Otiški Vrh lukkes af JŽ
Puconci - Hodoš lukkes af JŽ
1991 Etablering af det statslige slovenske jernbaneselskab SŽ
1999 Etablering af en strækning mellem Puconci - Hodoš og videre mod Zalalövő i Ungarn (SŽ)
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Internationale tog via Gedser
Bane Bøger

Det behandler trafikken via Gedser, både ad den klassiske rute til Warnemünde og ad ”nødruten” via Grossenbrode, der var et resultat af Europas deling i vest og øst.

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE