toptop.dk
Tyrkisk  Jernbanehistorie (1856 - 1995)
1856 Tyrkiets første jernbanelinie bliver en realitet da der tildeles koncession til britisk firma. Den 130 kilometer lange strækning mellem Izmir og Aydin åbnes i 1866.
1865 Et andet britisk selskab åbner den 98 kilometer lange Izmir(Kasaba)  - Turgutlu - Afyon strækning.
1873 Indvielse af Haydarpasa - Izmit, en strækning på 91 kilometer.
1886 Mersin - Adana jernbaneselskabet indvier den 24 kilometer lange strækning mellem Yenice og Adana.
1904 Bagdad jernbaneselskabet indvier den 25. oktober 1904 201,1 kilometer strækning fra Konya til Bulgurluk.
1911 Bagdad jernbaneselskabet fuldfører de 36,5 kilometer fra Bulgurluk til Ulukiþla
1912 Strækningen fra Ulukiþla til Belemedik, 53,7 kilometer, indvies af Bagdad jernbaneselskabet.
Bagdad jernbaneselskabet åbner desuden:
Durak - Yenice, 17,9 kilometer
Adana - Mamure, 78,3 kilometer
Mamure - Toprakkale, 18,5 kilometer
Iskenderun - Toprakkale, 58,9 kilometer.
1914 Strækningen mellem Karkamýþ og Ceylanpýnar åbnes af Bagdad jernbaneselskabet, 204,4 kilometer
1918 Bagdad jernbaneselskabet åbner:
Belemedik - Durak, 36,8 kilometer
Mamure - Fevzipaþa, 44,6 kilometer
Ceylanpýnar - Nusyabin, 120,7 kilometer
Mardin - Þenyurt, 24,3 kilometer
1924 Nationalisering af de omkring 4000 kilometer jernbanestrækninger der blev drevet af udenlandske selskaber i Tyrkiet.
1926 Indvielse af den 38 kilometer strækning mellem Samsun - Çarþamba
1927 Den 29. maj indvies Ankara - Kayseri banen på 379,7 kilometer
1930 31. august forlænges banen fra Kayseri til Sivas, en strækning på 229,1 kilometer.
1932 Indvielse af Balýkesir - Kütahya, 253,9 kilometer.
Sivas - Samsun indvies den 15. december, strækningen er på 401,6 kilometer.
1933 Kayseri - Kardeþgediði, 186,8 kilometer.
1934 Indvielse af den 24 kilometer lange strækning mellem Elazýð og Yolcatý
1935 Fevzipaþa - Diyarbakýr, 503,6 kilometer.
1936 Indvielse af Afyon - Karakuyu, længde 113,9 kilometer
Indvielse af Burdur - Gümüþgün, længde 24,0 kilometer
Indvielse af Isparta - Bozanönü, længde 14,0 kilometer
Indvielse af Sivas - Çetinkaya, længde 112,0 kilometer
1937 Irmak - Zonguldak, længde 414,6 kilometer
Malatya - Çetinkaya, længde 139,8 kilometer
1938 Den 11. december 1938 åbnes linien mellem Çetinkaya - Erzincan , en strækning på 209,2  kilometer.
1939 Erzincan - Erzurum, længde 226,5 kilometer
1944 Diyarbakýr - Kurtalan, 158,8 kilometer
Tunçbilek - Tavþanlý, 12,1 kilometer
1948 Kahramanmaraþ - Köprüaðzý, 28,0 kilometer
1953 Ereðli - Armutçuk, 13,0 kilometer
Indvielse af Narlý - Gaziantep, en strækning på 84 kilometer.
1960 Indvielse af de 100,9 kilometer mellem Gaziantep og Barak
1962 Kütahya - Seyitömer indvies. Strækningen er på 29 kilometer.
1964 Den 334,7 kilometer længe strækning mellem Elazýð og Tatvan åbnes for regelmæssig trafik.
1925 Van - Quotur indvies. Længde 193,1 kilometer.
1971 De 72,4 kilometer mellem Pehlivanköy - Kapýkule åbnes
1995 Hanlý - Bost Ankaya åbnes.

 

Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE